Egy sikeres vállalkozó delegál
Aki a vállalkozói létet választja, egy sor, tevékenységéhez közvetlenül nem kapcsolódó feladatot vesz a nyakába.
Például egy vállalkozás
alapítása és fenntartása rengeteg adminisztrációval jár együtt.
Fennáll a veszélye, hogy egy idő után annyira elborítanak a feladatok, hogy
állandóan időzavarral küzdesz. Ez előbb utóbb kiégéshez vezethet.
Egy természetes vezetői tulajdonság, hogy a vállalkozásod minden egyes folyamatát kontrollálni szeretnéd, de a fejlődés érdekében ezt muszáj elengedned. Ezért egy jó vezetőnek meg kell tanulnia a feladatok delegálását, hiszen a delegálásnak is megvan a módszere, amit el lehet sajátítani. Ez talán az egyik legfontosabb vezetői képesség. Az elsők között kell megtanulnod, ellenkező esetben elaprózódsz a feladataid között és a kudarcok tanítanak meg a feladatátadás fontosságára.
Vezetőként tehát nagyon fontos tudatosítani azt, hogy bizonyos feladatokat mások is elvégezhetnek helyettünk.
Hogyan delegálnak a profi vállalkozók?
Válj vezetővé
Meg kell értened, hogy csak két kezed van, ezen kívül a te napod is csak 24 órából áll. Az egyik legkeserűbb pirula, amit le kell nyelned az az, hogy nem tudsz mindent magad elvégezni, minden egyes apró dolgot az ellenőrzésed alatt tartani. Nincs mese, be kell engedned valakit a vállalkozásodba.
Ha egy vállalkozást vezetsz, akkor vezetővé kell válnod, ennek az első lépése pedig, hogy megtanulsz delegálni, a munkák egy részét átadni egy munkatársnak. Ő szintén a te vállalkozásod fejlődéséért fog dolgozni, így a cégedbe fektetett energia megtöbbszöröződik, az üzleted új lendületet kap. Te újra a fontos dolgokra tudsz koncentrálni, nyugodt lehetsz, hogy minden a megfelelő kezekben van és akkor sem marad el, ha nem te csinálod.
A feladat kiadása és ellenőrzése
Mielőtt kiszervezed a feladataidat, pontosan meg kell fogalmaznod először is magadnak, hogy mi a célod vele. Ugyanis el kell majd mondanod részletesen a munkatársadnak, hogy mit is szeretnél pontosan és milyen eredményeket vársz el. Ha ezt nem teszed meg, akkor nem kell csodálkoznod azon, ha nem azt az eredményt kapod, mint amit vártál. Pontos instrukciók nélkül a megbízottad elronthatja a feladatot, bármennyire igyekszik és bármilyen okos és tehetséges.
Amikor megbízol valakit egy munka elvégzésével, akkor ne azt nézd, hogyan végzi a munkát, hanem a végeredményre figyelj. Biztos lehetsz benne, hogy más nem úgy áll neki egy feladatnak, mint ahogy te tennéd. Mindenki másképp gondolkodik, másképp fog hozzá a munkához. Ezt engedd el. Azért bíztad rá a feladatot, hogy ne neked kelljen megcsinálni. Csak a végeredményre figyelj, hogy az mekkora hasznot hoz neked.
Nem szabad arról megfeledkezned, hogy mások jobban is érthetnek egyes dolgokhoz, mint te, azért is bíztad rájuk. Hagyd őket dolgozni, csak a végeredménnyel foglalkozz.
Kommunikáció
Ahhoz, hogy a céged jól működjön, a folyamatos kommunikáció elengedhetetlen. Beszéljetek meg egy rendszeres alkalmat, amikor kiadod a munkákat és megbeszélitek az elvégzett feladatokat is. Ott legyenek letisztázva a határidők és elvárások. Ezen kívül határozzatok meg egy kommunikációs csatornát, ahol szükség szerint megbeszélhetitek az esetleg menet közben felmerülő kérdéseket. Szánj időt az egyeztetésre, bizonyosodj meg afelől, hogy a munkatársad érti-e mit szeretnél. Hidd el, a befektetett energiád megtérül. Fontos, hogy kialakuljon a kölcsönös bizalom. Mindenkinek az az érdeke, hogy a dolgok rendben menjenek és a közös munkának meglegyen az eredménye: a vállalkozásod sikere.
Jó, de hogy kezdjek hozzá?
A delegálás, mint láthattad rendkívül fontos képesség, amit úgy lehet elsajátítani, mint bármely más készséget: gyakorlással.
Másnak kiszervezni a munkát, amit eddig te csináltál, bizony nem egyszerű. De ahhoz, hogy a vállalkozásod fejlődjön, szükséged van rá.
1. lépés
Készíts listát.
Melyek a napi, heti, havi feladataid?
Készíts egy listát a tevékenységeidről és az azokra fordított időről.
Érdemes egy időmérést készíteni arról, hogy pontosan mivel, mennyi időt töltesz. Mérd az időt (p.l. Toggl, Clockify alkalmazással) minden nap legalább 1 hétig, de nem baj, ha egy hónapig. Az erre fordított időd később megtérül.
Kiderül, pontosan mivel mennyi időd megy el.
2. lépés
Oszd kétfelé a tevékenységeket.
- Mi az, amit csak te végezhetsz? (Amire a vállalkozásod épül, amit te tudsz a legjobban, amit szeretsz.)
- Mi az, amit nem feltétlenül neked kellene csinálnod? (Amire soha nincs időd, amihez nem igazán értesz, vagy csak nem szereted.)
Az első csoport nyilván a tied marad. A második csoport lesz az, ami delegálható.
3. lépés
Állítsd a feladatokat fontossági sorrendbe.
Kezd az apró dolgok kiszervezésével: az adminisztrációval, az adatgyűjtéssel vagy az e-mailek kezelésével, ... stb.
Figyeld meg, hogy mennyi időd megmarad, amit a vállalkozásodra, tanulásra, a családodra vagy feltöltődésre fordíthatsz.
4. lépés
Keresd meg a megfelelő embert a feladatok elvégzésére.
Ha segítség kell a vállalkozásodban, hívj online asszisztenst. (A kezed alá dolgozik, támogat, szervez, előkészít, kutat, formába önt, ... stb. Időt spórol Neked.)
Hidd el, egy jó online asszisztens aranyat ér. Érdemes időt fektetni abba, hogy megtaláld a megfelelő személyt. Ez az idő és energia utána megtérül.
Sok sikert és jó együttműködést!
Még nincs a telefonodban egy online asszisztens telefonszáma sem?
Akkor kattints ide: